“Amb semblants disposicions, se comprèn que les doctrines proclamades per l´Aparisi i sa escola venien a omplir un buit de mon esperit, i la carta, programa de D. Carlos a son germà, seguida del decret de restauració dels Furs havia d´aparèixer a mos ulls com lo verb de la nova idea. Era la doctrina regionalista que em... seduïa. Encara que no la comprenia pas bé, portat per un intens amor a les coses de casa, presentia la reconstitució de la nostra antiga nacionalitat i la resurrecció d´una federació espanyola com a única reparació de punyents injustícies i desastrosos errors polítics. Així concebia jo el carlisme, i així vaig acceptar-lo”.
jueves, 22 de septiembre de 2011
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
Marian Vayreda (Olot, La Garrotxa, Gerona 1853 - 1903). Escritor y pintor.
ResponderEliminarSu obra narrativa está muy ligada a su trayectoria personal. Con la experiencia como miembro del Estado Mayor del ejército carlista, escribe Records de la darrera carlinada (1898). Más tarde publica la novela Sang nova (1900) y la que ha sido considerada como su obra maestra, La punyalada (1904), considerada una de las grandes novelas del realismo catalán. También escribe un gran número de artículos y de relatos cortos, en buena medida relacionados con su tierra natal de La Garrotxa, en el Pirineo, y con la vida de los propietarios rurales y la catalanidad como principales temas.
A pesar de que pinta algunos paisajes, su obra pictórica muestra más interés por la figura humana, con cuadros de temática costumista, histórica y religiosa. Tanto él como su hermano Joaquim Vayreda, han sido considerados por la crítica como impulsores de la escuela pictórica de Olot.
Oh Verge Immaculada,
ResponderEliminarper vostra Concepció,
d´Espanya Reina amada
salveu vostra nació.
Quant sa Reina era Maria
nostre regne era´l més gran,
sa bandera´lmón cobria
des d´Amèrica a Lepant.
Si a regnar torna Maria
ses grandeses tornàran.
Patrimoni ets de Maria,
¡oh d´Espanya hermós país!
Més avui l´error hi nia
que´t farà poble infeliç.
Oh txafauli´l cap, Maria,
que és la serp del paradís.
(Mossén Cinto Verdaguer)